Hur kommer man igång? | Lovisa Eriksson

Lovisa Eriksson

Annons

Hur kommer man igång?

Hur kommer man igång? 

Sätt upp mål – Sätt upp mål och delmål med tidsbegränsning och en idé om hur du ska nå målen. Att bli hälsosam är inte något du ska sluta med när du nått ditt mål utan en hälsosam livsstil får du arbeta med varje dag. 

Är målen rimliga? – Kommer du hinna? Har du möjlighet? Hur mycket tid är du villig att lägga ner för att nå ditt mål? 

Hälsa i vardagen – Berätta för nära och kära hur läget är så att de kan stötta dig. Du ska dagligen bli påmind om dina mål och en viktig del som har hjälpt mig mycket är att göra träningen till en del av min dag. Jag tränar varje dag och startar minst 5 av 7 dagar i veckan med antingen en löprunda på 4-5 km eller en powerwalk på 6-10 km. 

Lägg upp din kost – Att träna utan att äta hälsosamt är som att köra bil utan att planera tankning. Sätt upp regler över vad som du får äta och inte. Rikta inte in dig på kalorier eller mängd mat utan ät dig mätt. Skippa snabbmat och ät aldrig ett mål varm mat utan att halva tallriken är fylld av grönsaker. 

Ge aldrig upp! – Går det inte bra? Ändra! Skriv ner vad som gick dåligt och planera om så att du känner att du klarar av dina mål. Jag själv har just nu problem med mitt vänstra knä vilket gör att jag måste lägga om min träning. Istället för löprundor som belastar mitt knä så tar jag det lugnare, går snabba promenader och överväger träning som simmning och crosstrainer för att kunna hålla i form tills jag är på g igen. 

Jag rekomenderar starkt att träna på morgonen, dels så blir man pigg och har känslan av att vara “duktig”, hälsosam och driftig vilket gör att man startar dagen med ett gott humör. Ansiktet får en härlig lyster och du har sedan hela dagen till att göra precis vad du vill. 

Lycka till!! 

201241702252531704204_sbig

 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats